Ogółem rzecz biorąc, większość pracowników, niezależnie od wieku czy płci, od pracy zawodowej oczekuje głównie zaspokojenia wszelkich potrzeb finansowych, a także dobrej atmosfery i stwarzania możliwości samorozwoju. Z drugiej jednak strony młodsi pracownicy, w porównaniu do starszych, mają nieco inne aspiracje i dążenia.
Obecnie na rynku pracy funkcjonują cztery pokolenia. Najstarsze z nich reprezentują baby boomersi, czyli osoby po 56. roku życia. Nieco młodsi są przedstawiciele pokolenia X, mieszczący się w przedziale wiekowym od 40-55 lat. Z kolei millenialsi, mający od 25 do 39 lat łączą w sobie cechy pożądane przez większość pracodawców, czyli względnie młody wiek oraz relatywnie duże doświadczenie na danym stanowisku pracy. Swoją karierę zawodową dopiero rozpoczynają osoby z pokolenia Y, które nie ukończyły jeszcze 24 roku życia.
Z przeprowadzonych przez grupę Pracuj.pl badań wynika, że dla młodszych pracowników, bardziej niż dla starszych, liczy się poczucie docenienia ze strony pracodawcy. Baby boomersi pragną z kolei utrzymywać dobre stosunki ze swoimi przełożonymi, dla millenialsów najważniejsze jest natomiast otrzymywanie regularnych podwyżek. Względy finansowe istotne są dla reprezentantów wszystkich grup wiekowych, możliwość awansu preferują natomiast młodsze osoby. Jeśli nie mogą one zrealizować założonych celów zawodowych, decydują się na szkolenia oraz przekwalifikowanie się. Starsi pracownicy w tej samej sytuacji zwykle odchodzą do konkurencyjnych firm.